Pozor, úřad bude auta sám vyřazovatAuta v takzvaném polopřevodu v polovině příštího roku stát vymaže z Centrálního registru vozidel a už nepůjdou znovu přihlásit. Týká se to zhruba čtvrt milionu vozů. Podobně bude postupovat i u vozů s registračními značkami v depozitu, kde je termín do konce příštího roku. "Pokud jezdíte s vozidlem, které je v Centrálním registru vozidel pouze odhlášeno předchozím provozovatelem, musíte podat na úřad do 30. června 2015 žádost o zápis vlastníka a provozovatele do registru silničních vozidel. Pokud žádost nepodáte, vozidlo administrativně zanikne a už nepůjde přihlásit," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. U aut, které majitelé do poloviny roku 2013 dočasně odhlásili z provozu, tedy uložili značky do depozitu, budou muset do konce příštího roku na úřadu sdělit, kde vozidlo je a jaký je účel jeho využití. Pokud termín nestihnou, vozidlo administrativně zanikne a už nepůjde přihlásit. Prodej ojetých osobních vozů v ČR se loni zvýšil o osm procent na 562 tisíc aut. Jejich hodnota byla téměř 90 miliard korun. Celkem 436 tisíc vozů Češi koupili v tuzemsku a 126 115 dovezli. Množství osobních aut na českých silnicích se za první pololetí letošního roku zvýšilo o 72 tisíc na 4,86 milionu. Průměrné stáří vozů stouplo na 14,3 roku. |
Od ledna 2015 tak zanikne možnost zvláštního režimu, kdy je vozidlo odhlášeno z původního vlastníka, ale ještě není znám vlastník nový. Pro takzvaný „polopřevod“ je i graficky uzpůsoben technický průkaz. V tomto statusu mají nejčastěji vozidla autobazary. Od nového roku budou muset přepisovat auta plně na sebe.
V registru tak od příštího roku nebude moci existovat auto, které původní vlastník sice odhlásil, ale nový ještě nenahlásil. V současnosti má být v registru vozidel evidováno několik stovek tisíc automobilů, které mají nejasný původ, nebo chybné dokumenty. Že si ministerstvo chce udělat pořádek v registru, ve kterém jsou dodnes fatální chyby, je chvályhodné. Neúměrně tím však ztíží život ostatním.
Prodej se zkomplikuje
„Jediný, kdo na novele vydělá, bude stát, který na poplatcích vybere stovky milionů ročně, a dále notáři, kteří budou plné moci ověřovat,“ zlobí se Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů APPAA ČR. „Na Ministerstvu dopravy bylo rozhodnuto od stolu, bez elementární znalosti toho, jak nákup a prodej ojetých vozidel reálně probíhá.“
Dnes probíhá prodej a následný převod vozu tak, že prodávající odhlásí na „svém“ úřadu vůz na nového majitele, techničák mu pak pošle a ten auto přihlásí definitivně na sebe v místě svého bydliště. Nový majitel si mezitím vyřídí evidenční kontrolu, povinné ručení a když má všechny doklady pohromadě, auto zapíše na sebe.
Po Novém roce bude převod probíhat jinak. Auto se bude přihlašovat rovnou na nového majitele na úřadu trvalého bydliště prodávajícího, protože tam je uložena dokumentace k vozu. Přítomen u něj bude muset být prodávající i kupující, případně lze oba nahradit notářsky ověřenou plnou mocí. V tom je však zádrhel.
Před převodem musí auto na STK kvůli evidenční kontrole a mít sjednané povinné ručení na nového majitele.
Na první pohled v tom problém není, ministerstvo tvrdí, že jde o zjednodušení procesu. Pokud ovšem nejste třeba Ostravák, který si najde auto v Tachově a vyrazí ho koupit o víkendu. Pokud si totiž kupec s prodávajícím plácnou, musí hledat hned tři instituce. Třeba v sobotu odpoledne to však půjde jen stěží. Povinné ručení se dá sjednat i telefonicky. Síť STK už je v Česku řidší, některé mají otevřeno aspoň v sobotu dopoledne.
Největší potíž je ovšem s úřady, registry aut. Ty dnes spadají pod městské úřady, pracují většinou jen od pondělí do čtvrtka a někdy jen dopoledne. Přístup úředníků je navíc často velmi laxní, bez objednání předem (úřady ho obvykle umožňují přesinternet) se na mnohé registry vůbec nemá smysl vydávat. Pokud ovšem nevíte, zda auto koupíte a kde, nemáte se jak registrovat. „Přestěhoval jsem se z jednoho kraje do druhého a přestěhovat za sebou auto mi trvalo čtrnáct dní, podařilo se to až napotřetí a pročekal jsem několik hodin,“ popisuje čtenář iDNES.cz aktuální zkušenost s registrem aut ve středočeském kraji. Na registr aut ve středočeských Říčanech se 19. prosince dalo objednat dopředu nejdříve na 14. ledna. Jinak si jdete stoupnout ráno v půl sedmé do fronty na pořadové lístky a rozhodně není jisté, že se na vás dostane.
Z toho vyplývá, že dostát dalšímu zákonnému požadavku - převést auto do 10 pracovních dnů od koupě, jinak hrozí až padesátitisícová pokuta - bude často nemožné.
Aby nemusel kupující za prodávajícím jezdit několikrát a společně jít čekat do fronty na registru aut, bude tedy třeba sepsat plnou moc pro prodávajícího a ten obstará převod. Ověření plné moci zvládne pošta nebo notář. Ale jsou to peníze navíc a třeba o víkendu pravděpodobně neuspějete.
Prodávající s kupujícím si tedy budou posílat poštou plné moci, technický průkaz, potvrzení o povinném ručení a evidenční kontrole několikrát tam a zpět.
Novela novely
Tvůrci normy měli dobrý úmysl, ale reálný dopad novely nedomysleli. Nový ministr dopravy Dan Ťok tedy už mluví o úpravě, pro lidovky.cz uvedl, že se situace začne od poloviny roku měnit tak, aby se vyřizování dostalo do rukou nového majitele auta, který bude moci registraci provést na jakémkoliv úřadě v Česku.
„Cílem je, aby mohl kupující celou věc vyřídit v místě, kde se mu to nejvíc hodí. Kopal jsem za to, aby to bylo možné už se změnou zákona od 1. ledna, ale bylo mi vysvětleno, že vzhledem k převážně papírové dokumentaci to bude možné až v polovině roku,“ řekl Ťok pro Lidovky.cz.
Veškeré dokumenty spojené s auty totiž mají úřady digitalizovat, aby byly přístupné i pro další úřady. V praxi to má znamenat, že člověk s plnou mocí od prodávajícího a technickým průkazem bude moci vyřídit registraci na úřadě, kde bude v tu chvíli nejmenší fronta. Jak bude technicky vyřešeno třeba vydávání osvědčení o registraci vozidla (lidově „malý techničák“), které má formu laminované karty s ochrannými prvky, je zatím nejasné.
Pro bazary převod navíc
Na ministerský paskvil, který bude od ledna v platnosti, nadávají i bazarníci. „Toto bude velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři,“ říká Přikryl. Obchodníky to bude stát peníze navíc a bude to časově také velmi náročné. Na chystanou změnu se někteří připravují. Sítě velkých autobazarů Auto ESA a AAA AUTO mají na webech vzory plných mocí, které by si zákazníci měli nechat úředně ověřit ještě před návštěvou bazaru. Úplně pravděpodobně odpadne možnost nabízet komfortní služby jako například mobilní výkup. Velkým obchodníkům asi nezbyde, než zaměstnat vlastní notáře, což bude znamenat náklady navíc.
Filip Kučera z autobazaru Auto ESA upozorňuje také na to, že zmizí auta po prvním majiteli: „Auta prodávána v autobazarech budou vždy minimálně po druhém majiteli,“ což se může negativně projevit na ceně při následném prodeji. Auto navíc bude zbytečně procházet dvakrát evidenční kontrolou za 200 až 400 korun a dvojí registrací za 800 korun (při převodu z původního majitele na bazar a pak z bazaru na nového majitele).