Navíc náročná oprava, například natahování karoserie, vozidlo mnohdy morálně výrazně znehodnotí, tedy sráží jeho cenu, i když má nové součástky a nový lak. Šance těch, kdo se proti omezenému plnění od pojišťoven brání u soudu, nicméně v posledních letech pozvolna a nenápadně rostou.

Například loni Okresní soud v Chrudimi v převážné části vyhověl poškozenému motoristovi Miroslavu P., když žalované pojišťovně neuznal padesátiprocentní krácení nároku s ohledem na amortizaci.

Pojišťovně uložil, aby mu doplatila dalších patnáct tisíc korun s příslušenstvím.

Od roku 2008 jsme od pojišťoven vymohli přes 12 miliónů korun. Petr Nechanický, Kancelář pro ochranu práv poškozených.

Soud s ohledem na nález Ústavního soudu (už z roku 2008) shledal v tomto případě odpočet ze strany pojišťovny jako nepřijatelný s odůvodněním, že „náklady na provedení opravy by uvedly vozidlo pouze do stavu, v jakém bylo před nehodou, a v žádném případě by nedošlo ke zvýšení jeho obecné ceny, tedy k jeho zhodnocení“.

Advokáti hájí už i motoristy

To, že se k amortizaci, tedy krácení plnění, už v minulosti ve prospěch motoristů vyjadřoval i Ústavní soud, ale většina poškozených řidičů a často ani právníků neví.

Smíří se s dogmatem pojišťoven, že amortizace je vždy nezvratná a nejede přes to vlak. Tak to ale není, byť pojišťovny mají renomované právníky. Potíž je také v tom, že rozhodování soudů v obdobných věcech nebývá stejné a předvídatelné.

Přesto se však některým právníkům hájícím řidiče už podařilo za poměrně krátkou dobu z pojišťoven navíc vymoci milióny korun. Ne všichni advokáti totiž pracují pro pojišťovny.

Na případy krácení pojistného plnění u aut s poukazem na amortizaci se u nás specializuje například pražská Kancelář pro ochranu práv poškozených, což je právnická on-line poradna, pro kterou pracuje tým 25 advokátů.

Radí on line servisům i řidičům, jak na pojišťovny

Veřejnosti pomáhá od letošního ledna, autoservisy hájila proti krácení pojišťoven od roku 2008. Od té doby již od pojišťoven vymohla navíc více než dvanáct miliónů korun.

A kdo to platí? Kancelář si účtuje dvacet procent z vymožené částky. „Pokud neuspějeme, nám motorista neplatí nic,“ uvedl Petr Nechanický z Kanceláře pro ochranu práv poškozených.

Ti však v případě neúspěchu samozřejmě musejí počítat se soudními výlohami, nicméně případy krácení s odvoláním na amortizaci bývají někdy v takovém finančním rozsahu, a bez dostatečné právní argumentace, že za žalobu to stojí. Navíc ve vyhrocených kauzách jdou pojišťovny na mimosoudní vyrovnání.

Základní právní poradenství, respektive odpovědi právníků na konkrétní otázky motoristů, jak se nenechat pojišťovnou oškubat, jsou na www.amortizace.cz

Nedokážete s jistotou odhadnout škodu? Volejte policii!

Toto však není jediný projekt pro motoristy. Dalším je právnická poradna Pomoc poškozeným, zaměřující se rovněž na vymožení maximálního odškodnění od pojišťovny. I zde najdete, jak postupovat bezprostředně po nehodě a v komunikaci s pojišťovnou.

„Například škoda na vozidle se po nehodě těžko odhaduje. Pokud ve výsledku přesáhne sto tisíc korun a nezavolali jste k nehodě policii, pak bude pojišťovna přinejmenším krátit pojistné plnění. Proto doporučujeme, aby řidiči, kteří si nejsou jistí, preventivně policii zavolali,“ radí Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.

Řidiči po nehodě zmatkují a doplácejí na to

Motoristé i podle České asociace pojišťoven často po nehodě zmatkují a nevědí, jak situaci řešit, aby pojistná událost byla co nejrychleji vyřízena.

Prostudujte si v klidu domova nehodový formulář, mějte ho ve vozidle, mějte na paměti, že při zranění a škodách na majetku třetích subjektů, jako jsou například svodidla, nebo značky se vždy volá policie.

Kromě toho sto tisíc korun, což je hranice škod, od níž policii musíme přivolat, je překročena raz dva i při zdánlivě malých, plechových nehodách. Vždyť jen přední světlo přijde klidně na deset tisíc, oprava přední části s novým lakem na třicet čtyřicet tisíc.

Účastníci nehody si musí vyměnit identifikační údaje řidičů a vozidel, a toto zapsat do formuláře Záznam o dopravní nehodě.

Rozhodně si z místa nehody pořiďte fotodokumentaci, případně svědecké výpovědi, a věnuje obzvlášť pozornost přesnému vyplnění formuláře o nehodě pro pojišťovnu, který by měl mít každý motorista v přihrádce vozu. Pokud formulář ještě nemáte, dají vám ho na každé pobočce vaší pojišťovny.

Srážka ve dvoře firmy nebo na lesní cestě

Povinné ručení platí při provozu na běžných komunikacích. "Pokud autem vjedete na polní cestu či do areálu firmy, kde vás pustí jen přes závoru a tam vás někdo nabourá (navíc je-li dvůr veden v katastru jako manipulační plocha), pojišťovna viníka nic neuhradí s odůvodněním, že ke škodě došlo na soukromém pozemku. Pak vám ale za škodu odpovídá přímo řidič, který vás naboural," upozornil Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.

Podobný případ může být nehoda při parkování na okraji lesa apod. Například během houbařské sezóny jsou takové situace poměrně časté. Většinou se řidič ani nedozví, kdo mu vůz poškodil.