založení spolku po 2014
Založení spolku podle nového občanského zákoníku
10. 3. 2014
Pár postřehů a návodů jak založit a registrovat spolek podle zákona č. 98/2012 Sb., tedy podle nového občanského zákoníku, který vstoupil v platnost od 1. ledna 2014. Snad to někomu pomůže...
Kromě své práce na volné noze se snažím jako rodič dvou ratolestí spolu s dalším lidmi pomáhat dětem a škole v naší obci.
Před nedávnem jsem byl nucen řešit otázku transfomace naší organizační jednotky občanského sdružení. Mateřské sdružení bylo již prakticky nefunkční, všechny kontakty byly nedostupné a naše činnost jako pobočky tohoto sdružení tedy byla značně ochromena.
Současně od 1.1.2014 začal platit nový občanský zákoník, který tuto oblast zcela nově upravuje. Takže jsme se rozhodli vzít to úplně od podlahy a založit vše znovu podle platné legislativy, tedy registrovat se jako SPOLEK.
OBECNĚ O SPOLKU
V novém občanském zákoníku je mezi právnickými osobami definován i spolek, a to konkrétně v ustanoveních § 214 až 302. Doporučuji minimálně tuto část pořádně pročíst a nastudovat, neboť dává odpověď na mnohé otázky spojené se založením spolku. Abyste nemuseli dlouho hledat, přikládám znění příslušné části občanského zákoníku platné ke dni publikování tohoto návodu.
Věnujte pozornost např. zejména tomu, že spolek mohou založit alespoň tři osoby vedené společným zájmem a že název spolku musí obsahovat slova "spolek" nebo "zapsaný spolek", případně zkratku "z. s.".
STANOVY SPOLKU
První věc, kterou k založení spolku potřebujete jsou STANOVY SPOLKU. Zákon stanoví minimální obsah stanov, tj. ve stanovách musí být uvedeny tyto údaje:
1. název a sídlo spolku
2. účel spolku
3. práva a povinnosti členů vůči spolku
4. určení statutárního orgánu
Samotné znění stanov není kromě výše uvedeného nijak předepsáno, můžete si je tedy sepsat podle svých potřeb. Jinak budou vypadat u spolku sdružujícího několik členů a jinak u spolku který sdružuje třeba stovky členů. Protože v našem případě jde skutečně o stovky členů a potřebovali bychom ke schopnosti usnášet se na členské schůzi účast většiny členů spolku (což je poměrně obtížně realizovatelné), využili jsme v našem případě ustanovení § 256 a ve stanovách jsme určili, že působnost členské schůze plní shromáždění delegátů. Ke stažení opět přikládám vzor stanov, které jsme sepsali. I na internetu už samozřejmě můžete nalézt poměrně širokou paletů různých vzorových nebo konkrétních stanov spolku.
USTAVUJÍCÍ SCHŮZE
Dalším krokem je schválení stanov na ustavující schůzi. O schválení musí být vyhotoven Zápis, který doplněný o Listinu přítomných budete potřebovat nejen při zápisu Spolku do rejstříku spolků, ale musel jsem jej předložit třeba i při zakládání bankovního účtu spolku. Opět přikládám vzorový zápis z ustavující schůze a formulář listiny přítomných.
Doporučení - pokud chcete ušetřit čas a pár korun za ověření podpisů všech zakladatelů, pověřte také v usnesení někoho ze zakladatelů podáním Návrhu na zápis spolku do veřejného rejstříku - pak bude na Návrhu stačit pouze jeho ověřený podpis (viz § 226 odst. 2 zákona).
NÁVRH NA ZÁPIS SPOLKU DO VEŘEJNÉHO REJSTŘÍKU? JEŠTE NE...
Nyní bychom si mohli myslet, že můžeme přistoupit k sepsání a podání Návrhu na zápis spolku do veřejného rejstříku. My jsme tak učinili a záhy jsme byli vyzváni k doplnění dalších dokumentů. Takže doporučuji pokračovat nezbytnou přípravou dalších podkladů.
DALŠÍ DOKUMENTY NEZBYTNÉ PRO ZÁPIS SPOLKU
Takže velmi pravděpodobně budete potřebovat Souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla spolku. Sídlo našeho spolku je v objektu vlastněném obcí, takže jsme o tento souhlas požádali obecní úřad. Tam nám souhlas potvrdili po schválení v obecní radě a opatřili odkazem na příslušný zápis z jednání rady atd. Záleží tedy na tom, kdo objekt ve kterém budete mít sídlo vlastní. Forma opět není předpsána, v každém případě by dokument měl být nazván právě tak jak je uvedeno výše a v textu uvedeny podrobnosti, kde lze vlastnictví objektu ověřit (list katastru nemovitostí atd.) a z jakého titulu je podepsaná osoba oprávněna takový souhlas vydat (např. statutární zástupce firmy vlastnící objekt, fyzická osoba zapsaná v katastru atd.).
V každém případě musí být podpis na tomto dokumentu úředně ověřen.
Dále budete potřebovat Čestné prohlášení členů statutárního orgánu o způsobilosti být členem statutárního orgánu. Formální dokument s komplikovaným názvem, podle mého názoru poněkud alibisticky nadbytečný, nicméně museli jsme jej předložit. Doporučuji spojit jej s podpisovým vzorem člena statutárního orgánu pro případnou další potřebu při jednání s jinými úřady a institucemi. Připojuji vzor čestného prohlášení jak jsme jej připravili my.
NÁVRH NA ZÁPIS SPOLKU DO VEŘEJNÉHO REJSTŘÍKU
Teď konečně můžete přistoupit k sepsání a odeslání tohoto zastřešujícího dokumentu. Dříve rejstříky tehdejších občanských sdružení mělo pod svou dikcí Ministerstvo vnitra a komunikace byla na velmi dlouhé lokte (pokud vám tedy poslední dobou někdo vůbec odpověděl).
Nově je správa veřejných rejstříku upravena v zákonu č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob. Zjednodušeně řešeno, všechny rejstříky (a tedy i spolkový rejstřík) jsou postaveny na modelu současného obchodního rejstříku a obdobně tedy probíhá i procedura návrhu na zápis do těchto rejstříku.
Návrhy se podávají u příslušných rejstříkových soudů a to tak, že nejprve musíte vyplnit tzv. "inteligentní formulář". Ten najdete na této adrese:
https://or.justice.cz/ias/iform
Začněte tím, že vyberete z nabídky "Typ podávaného návrhu" položku "Prvozápis". Formulář Vám nabídne výběr požadované právní formy. Vyberte "Spolek" a pokračujte klepnutím na tlačítko "Vytvořit návrh" (viz obrázek).
251658240
Dále budete pokračovat vyplněním všech požadovaných položek formuláře. Kdykoliv můžete práci na formuláři přerušit a později se k rozpracovanému formuláři vrátit pomocí tzv. návratového kódu, který systém automaticky generuje (samozřejmě si jej nezapomeňte poznačit). Budete postupně vyplňovat údaje o rejstříkovém soudu, kterému je návrh určen, o navrhovateli (navrhovatelích), o subjektu, který je předmětem návrhu (tedy o vašem spolku). Poté příjde na řadu samotný předmět návrhu a údaje o členech statutárního orgánu. Všechny zapsané údaje budou později veřejně dostupné v rejstříku spolků.
Formulář skutečně poměrně inteligentně pomáhá s vyplněním údajů, přesto věnujte vyplnění údajů patřičnou pozornost. Po ukončení vyplňování si formulář vytiskněte.
PODÁNÍ NÁVRHU
Návrh může podat buď plně elektronicky, nebo klasicky papírově, tedy poštou. K plně elektronickému podání potřebujete elektronický podpis. Přiznám se, že jsem se vzhledem k časové tísni vyhnul jistě zajímavému vyzkoušení elektronické komunikace s krajským soudem a zbaběle jsem zvolil druhou možnost, a to podání klasickou papírovou formou.
Vytištěný formulář Návrhu podepište (všichni navrhovatelé, tedy min. 3 osoby, nebo jedna osoba pověřená v ustavující členské schůzi). Podpisy nechte úředně ověřit (nejlépe v místechCzech POINTŮ). Na příslušné místo na titulní straně nezapomeňte nalepit kolek požadované hodnoty (v současné době 1000,- Kč - viz příloha zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích - položka 11 odst. 1. b). Mimochodem - jak se prokazuje zaplacení kolku při elektronickém podání, to opravdu nevím.
ODESLÁNÍ NÁVRHU - REKAPITULACE
Potřebujete poradit s www stránkami vašeho spolku?
Chcete jednoduše informovat své členy i okolí o záměrech a činnosti spolku?
Nebojte se, uvidíte že je to snadné!
Zanechte mivzkaz, nebo mne přímokontaktuje. Posoudím vaše potřeby a možnosti a navrhnu konkrétní řešení. Pro nevýdělečné spolky nabízím výhodné cenové podmínky!
Všechny dokumenty odešlete na adresu příslušného rejstříkového soudu - nejlépe doporučeně. Zde je ještě jednou jejich seznam:
o Návrh na zápis zapsaných údajů do rejstříku spolků
(originál - ověřené podpisy všech navrhovatelů)
o Stanovy spolku
(bez podpisu, bez ověření)
o Zápis z ustavující schůze Spolku
(ověřená kopie)
o Listina přítomných ustavující schůze Spolku
(ověřená kopie)
o Čestné prohlášení členů statutárního orgánu o způsobilosti být členem statutárního orgánu
(za každého člena statutárního orgánu s ověřeným podpisem - doporučuji vyhotovit dvakrát a druhý ověřený originál si ponechat pro případnou pozdější potřebu)
o Souhlas s umístěním sídla Spolku
(originál s ověřeným podpisem - opět doporučuji ponechat si kopii pro své potřeby)
o Průvodní dopis
(není vyžadován, ale můžete jej doplnit např. podle tohoto vzoru)
ZÁVĚR - USNESENÍ
Do 30 dnů od podání Návrhu by jste měli obdržet Usnesení s rozhodnutím rejstříkového soudu (v našem případě soud reagoval velmi rychle, max. do 5 dnů). Pokud budou soudu nějaké informace chybět nebo budou v Návrhu jiné nedostatky, soud vás v Usnesení požádá o jejich odstranění či doplnění a stanoví lhůtu ve které musíte podmínky splnit.
Pokud je vše v pořádku, soud vás v Usnesení informuje o rozhodnutí o zápisu do rejstříku spolků a přidělí vám identifikační číslo (IČ). Tento dokument si pečlivě uschovejte a můžete vyrazit oslavovat!